Strukton
23 - 06 - 2016
Mobiele draaibank van de Duitse machinebouwer Hegenscheidt-MFD maakt wielen van Arriva-railvoertuigen weer perfect rond.
Hegenscheidt
Hegenscheidt MFD bouwt 4 typen draaimachines voor assen en wielen van railvoertuigen.
De U2000 serie wielkuildraaibank of ondervloerdraaibank die in de vloer van de onderhoudswerkplaats wordt verzonken zodat het railvoertuig erover heen kan rijden om de wielen te re-profileren.
MOBITURN® is een mobiele draaibank die over de rails rijdt en waarbij het railvoertuig met hefbokken van de rail omhoog wordt bewogen zodat de mobiele draaibank eronder kan rijden om de wielen te bewerken.
Dan is er nog de portaaldraaibank voor het bewerken van losse assen met wielen en een verticale draaibank voor losse wielen met grote capaciteit zoals gewenst in een productie omgeving.
Om de conditie van de wielen te bewaken en te bepalen wanneer gereprofileerd moet worden, levert Hegenscheidt het ARGUS systeem. Dit systeem wordt in het spoor ingebouwd en controleert de wielen als het railvoertuig erover heen rijdt.
Hegenscheidt
25 - 01 - 2015
Hegenscheidt-MFD uit Erkelenz (D), onderdeel van het Niles-Simmons concern, ontwikkelt en bouwt onder andere slimme machines voor het zware onderhoud van wielstellen van tram, trein- en metrovoertuigen.
Mobiele draaibank
25 - 01 - 2015
Voor herprofileren wielen van railvoertuigen: efficiënt, snel en kostenbesparend.
In Nederland is al jaren sprake van een toename in het openbaar vervoer. De industrie in Nederland profiteert voornamelijk van de toegenomen vraag naar autobussen en infra structuur. In Nederland worden helaas geen railvoertuigen geproduceerd maar zijn er wel bedrijven actief in onderhoud en revisie van railvoertuigen. Daarnaast neemt een railtransport een grote vlucht ten koste van het wegtransport.
Bij langdurige inzet van railvoertuigen ontstaat slijtage aan de wielen door de wrijving tussen het voertuigwiel en de rail. Dit maakt zowel uit bedrijfstechnische als uit veiligheid technische redenen re-profilering van de wielen noodzakelijk. Re-profileren is het afdraaien van het loopvlak en de flens van het wiel op een draaibank zodat het juiste profiel weer ontstaat
Dit betekent dat elke railvoertuig gebruiker verplicht is zijn wielen in optimale conditie te houden door vervangen van versleten wielen door wielen met het juiste profiel. De noodzaak van optimale inzet van het railvoertuig vereist een machine die de wielen kan re-profileren zonder deze demonteren.
Hegescheidt MFD levert deze machines in verschillende uitvoeringen. Daarnaast bieden we ook de mogelijkheid om met een MOBITURN mobiele wielendraaibank naar de onderhoudslocatie van de klant te gaan om ter plekke de wielen te re-profileren.
Voor Dymato is deze niet cyclische groeimarkt een interessante sector waarbij onze kennis van het verspanen en CNC machines een groot voordeel oplevert en wij met onze service capaciteit goed kunnen inspelen op de vereiste optimale inzetbaarheid van het railvoertuig.