Strukton

Mobiele draaibank maakt wielen van Arriva-railvoertuigen weer perfect rond

‘Vierkante wielen’, vertraging, mopperende reizigers: winterse gladheid zorgt jaarlijks voor  het nodige ongemak in het personenvervoer per trein. Behalve platte kanten door blokkerende remmen vanwege ijs en vuil op de rails is er natuurlijk ook de gewone slijtage van de treinstelwielen. Het met een zekere regelmaat afdraaien ervan is dan ook standaardprocedure bij het reguliere onderhoud in het railvervoer. De Duitse machinebouwer Hegenscheidt-MFD, in Nederland vertegenwoordigd door Dymato, heeft als enige speciaal voor dit doel een mobiel  bewerkingscentrum ontwikkeld. Deze ‘Mobiturn’ wordt sinds oktober 2013 o.a. ingezet door de Zutphense vestiging van Strukton Rail, een internationaal opererende onderneming gespecialiseerd in onderhoud van treinen en railinfrastructuur.

In Zutphen vindt algemeen onderhoud plaats aan onderhoudsmachines en locomotieven van de Strukton Rail Equipment en andere railvervoerders. Strukton Rail gebruikt de Mobiturn veel voor het afdraaien van de wielen van Arriva treinstellen. Arriva, dat in een groot deel van ons land het openbaar vervoer per bus en trein verzorgt, is sinds een jaar of twee een belangrijke klant. “Zodra we wisten dat we dit werk voor deze opdrachtgever gingen doen,” zegt Hoofd Technologie Karel Vroom, “was de beslissing om te investeren in de Mobiturn van Hegenscheidt een uitgemaakte zaak.”

Bijna alle instellingen in Nederland die vergelijkbare werkzaamheden uitvoeren, zoals de onderhoudswerkplaatsen van de Rotterdamse RTM en het Amsterdamse GVB, beschikken inmiddels over dit bewerkingscentrum dat volledig is geoptimaliseerd voor het afdraaien van treinstelwielen, zodat dit werk efficiënt, snel en kostenbesparend uitgevoerd kan worden.

StruktonRail3
"De Mobiturn heeft een geïntegreerde energievoorziening; een kabel van ca. 80 meter op een haspel zorgt voor de stroomtoevoer vanuit de werkplaats."

Hoge eisen
De smeedstalen wielen slijten door het contact met de rails die van een hardere kwaliteit smeedstaal zijn vervaardigd. De diameter zal daardoor iets afnemen en ook krijgt het profiel aan de omtrek van het wiel geleidelijk een enigszins holle vorm. Daarbij komt het beruchte probleem van de gladheid. In de herfst zorgen vallende bladeren in combinatie met nattigheid ervoor dat de treinen moeizamer afremmen. In de winter is de sneeuw de boosdoener die de remmen doet blokkeren. Het resultaat is de vorming van vlakke  kanten van 30 à 40 mm aan de omtrek, de
z.g. ‘vierkante’ wielen met als gevolg vertraging of treinuitval voor herstelwerkzaamheden.

“Een nieuw wiel,” legt Vroom uit, “heeft een diameter van 920 mm. Dat mag teruglopen tot 860 mm, alvorens tot vervanging wordt overgegaan. De slijtage is wisselend: de normale slijtage tussen twee onderhoudsbeurten bedraagt 2 à 3 mm, maar soms gaat er in één keer 10 mm van het loopvlak af. Met de Mobiturn brengen we de wielen weer in orde, waarbij we hoge eisen stellen aan eigenschappen als de rondheid, de oppervlaktekwaliteit en het maximale verschil in diameter tussen de twee wielen op één as – dat mag niet hoger zijn dan een halve millimeter.”

Hydraulische kleminrichting
Voordat de bewerking van start gaat meet een geïntegreerd systeem de wieldiameter en slijtage en berekent een bewerkingsvoorstel. De operator beoordeelt dit en kiest vervolgens een bewerkingsvariant, waarna het afdraaiproces van start gaat. Via de besturing is de Mobiturn verbonden met een datamanagementsysteem voor het vastleggen van de historie van elk wielstel en railvoertuig.

Tijdens het herprofileren worden de wielen aangedreven door wrijvingsrollen. De Mobiturn is voorzien van een hydraulische kleminrichting die wordt bevestigd aan de wiellagers zodat voldoende wrijvingskracht tussen de wielen en aandrijfrollen ontstaat zonder dat extra kracht op het voertuig of de hefbokken wordt uitgeoefend. De kracht waarmee het wielstel tijdens de bewerking wordt aangedreven is nauwkeurig instelbaar; dit bevordert de kwaliteit van de bewerking en voorkomt dat een te grote kracht op het wiel wordt uitgeoefend.

Bewerken op locatie
De Mobiturn wordt door de importeur van machines voor metaalbewerking Dymato uit Veenendaal op de Nederlandse markt gebracht. De mobiele wielendraaibank heeft een eigen aandrijving en kan zich verplaatsen over elk bestaand spoor in een onderhoudswerkplaats voor railvoertuigen. De energievoorziening van de bank is geheel geïntegreerd met het bewerkings- en bedieningsgedeelte; een kabel van ca. 80 meter op een haspel  zorgt voor de stroomtoevoer vanuit de werkplaats.

De conventionele aanpak van het herprofileren is dat het railvoertuig op een ‘ondervloer’ draaibank  wordt gereden. De belasting op de assen van het trein- of wielstel, die kan oplopen tot 20 ton of meer, wordt daarbij overgebracht op de machine. Dat houdt in dat de ruimte waarin de machine staat opgesteld over een zeer robuuste fundering moet beschikken. Om het gehele voertuig van voren naar achteren de stationaire machine te laten passeren is een spoorlengte noodzakelijk van bijna twee maal de voertuiglengte. De machine-operator bevindt zich tijdens het draaiproces in de kelder.

De Mobiturn is ontwikkeld voor het op locatie bewerken van uiteenlopende typen wielstellen van allerlei railvoertuigen zoals locomotieven, wagons, tramstellen e.d. Van complete treinstellen met meerdere wagons kunnen de wielen opnieuw worden geherprofileerd en kunnen eventueel ook de op de wielas gemonteerde remschijven worden afgedraaid.

Bij Strukton Rail wordt de machine na aankoppeling aan een locomotief naar de onderhoudslocatie gereden. Meestal bevindt deze zich in de werkplaats te Zutphen zelf, maar de machine is ook al op diverse plaatsen in den lande ingezet. Het railvoertuig waaraan onderhoud verricht moet worden wordt door hefbokken op een zodanige hoogte gebracht dat de draaibank onder het voertuig tot op de juiste positie voor de bewerking van een wielstel kan worden gereden. Hierdoor blijft de Mobiturn geheel vrij van iedere belasting door het te onderhouden voertuig; het volle gewicht van het railvoertuig rust op de hefbokken en niet op de machine. Deze heeft daardoor een langere levensduur in vergelijking tot de conventionele werkwijze.

StruktonRail1
"Karel Vroom: “Na opdracht van Arriva was investering in de Mobitiurn een uitgemaakte zaak.”"

Karel Vroom: “We verwerken nu op jaarbasis zo’n duizend assen per jaar, dus tweeduizend wielen. De prestaties, in termen van productiviteit en afwerkingskwaliteit, zijn boven verwachting.”

Hegenscheidt-MFD, onderdeel van het Niles-Simmons concern, ontwikkelt en bouwt onder andere machines voor onderhoud van wielstellen van tram, trein- en metrovoertuigen. De in Erkelenz (D) gevestigde onderneming levert alles wat bedrijven nodig hebben om wielstellen, wielen of assen van spoorweg- of metrovoertuigen te produceren of te bewerken. Daartoe behoren niet alleen geavanceerde draai-, slijp- en bewerkingscentra, maar ook meet- en diagnosesystemen die in één cyclus de rondloop, het profiel, de diameter en beginnende scheurvorming op millimeterniveau kunnen opmeten. Ook beschikt Hegenscheidt over de technologie, die – na ontsporingen – de wielen van de voertuigen hydraulisch, weer op het spoor terugzet.

 

Cookies van Dymato

Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven gebruiken wij cookies. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Oke, akkoord.