Mifa bewerkt aluminium componenten supersnel en braamvrij op high speed bewerkingscentrum van Hyundai Wia. 

"V.l.n.r. Sales Manager Chris van der Velden van Dymato, Project Engineer Mark Oostveen en Process Engineer Tom Zegers van Mifa"

Een nieuw bewerkingscentrum van Hyundai Wia boort en freest bij de Nederlandse fabrikant van extrusiecomponenten Mifa Aluminium te Venlo onderdelen van aluminium. Geen wereldschokkend gegeven op het eerste gezicht, maar wanneer bedacht wordt dat het hier gaat om redelijk complexe onderdelen die in aantallen van een half miljoen per jaar met grote precisie moeten worden vervaardigd, wordt het al interessanter. Grote series waren toch naar de lagelonenlanden verbannen? Komt nog bij de eis dat de i-CUT380M, eind oktober door importeur Dymato geïnstalleerd, de onderdelen met een minimale cyclustijd zo moet vervaardigen dat nabewerking overbodig is. Lees hoe de Limburgse extrusiespecialist de Chinese concurrentie de loef afsteekt door een perfecte combinatie van expertise en machinetechnologie.

Je hebt verschillende redenen om in een high tech bewerkingsmachine te investeren: capaciteitsvergroting, vervanging van een bestaande machine, technologische upgrading of de verwerving van een bijzondere order. Bij het i-CUT380M verticale hogesnelheids-bewerkingscentrum ging het om een mengvorm van de laatste twee argumenten. Primaire aanleiding voor de aanschaf vormde een order voor de productie van honderdduizenden aluminium precisiecomponenten voor een Europese fabrikant van cosmetische artikelen. Mifa kon de opdracht krijgen als aan een serie stringente eisen werd voldaan, waarvan een korte leveringstijd niet de minste was. Naast de gebruikelijke voorwaarde van een goede kwaliteit tegen een gunstige prijs.

Een uitdaging die Mifa graag aanging. De Venlose onderneming excelleert immers in de niches van de markt, houdt zich verre van het standaardwerk dat door bouwmarkten en ramen- en deurenfabrikanten wordt afgenomen. De productie is dan ook volledig klantordergestuurd. Tekenend voor de innovativiteit van het bedrijf zijn de experimenten met het lichtmetaal magnesium, die onder andere leidden tot een vergaand uit dit materiaal geconstrueerde rolstoel en een prestigieuze Materialica Technology + Design Gold Award 2013 die de onderneming verwierf, waarbij ook bedrijven als Daimler en Bayer tot de mededingers behoorden.

“We moesten in dit geval concurreren met de Chinezen,” zegt Process Engineer Tom Zegers. “Normaal gesproken zitten we niet zo in de mega-series. Nu wel, we moesten op zoek naar een machine die gaatjes kon aanbrengen en uitsparingen en vlakjes frezen in een 115 mm lang aluminium onderdeel in drie uitvoeringen. Een bewerkingscentrum dat over de snelheid en dynamiek beschikte om de onderdelen in zeer korte tijd te bewerken, met grote precisie en hoge afwerkingsgraad, want een extra nabewerking om braampjes te verwijderen is bij dit soort aantallen veel te bewerkelijk. De klant gebruikt deze onderdelen voor de presentatie van cosmetische producten bij kapsalons, stilisten e.d. Het oppervlak mag door geen krasje ontsierd worden. Wij spreken dan van een product met hoge zichtvlakeisen.”

Uitgangsmateriaal voor de productie vormden 3,5 meter lange profielen die zo uit de extruderpers al direct de juiste geometrie en oppervlaktekwaliteit moesten hebben. Niet eenvoudig, en volgens Project Engineer Mark Oostveen voor de meeste extrusiebedrijven een brug te ver, maar voor Mifa een uitdaging zoals er wel vaker langskomen en waartegen de expertise van het bedrijf wel opgewassen is. 

De zoektocht langs het schijnbaar ruime aanbod aan machines leidde al snel tot een beperkt groepje kandidaten vanwege de speciale eisen. Tom Zegers: “Bij sommige was het bereik te klein, of voldeed de wisseltafel niet. Ook het vloeroppervlak was een punt, we zijn momenteel nog krap behuisd. Bovendien zaten we vast aan een zeer korte levertijd. Belangrijke technische eisen waren een spil met een hoge dynamiek en een hoge geometrische betrouwbaarheid. Die laatste is afhankelijk van de mechanische eigenschappen en de structuur van de machine, die de stijfheid, dus de precisie bepaalt. Dat we op de i-CUT380M van Hyundai Wia uitkwamen was omdat aan al onze criteria werd voldaan maar had ook te maken met onze ervaring met een tweetal SKT21 draaimachines van het Koreaanse fabrikaat, toen nog Hyundai Kia en met de ondersteuning door importeur Dymato.

Kenmerkend voor de iCUT380M is de hoge positioneernauwkeurigheid van de assen die worden aangedreven door precisie-kogelomloopspillen, allemaal direct overigens, dus spelingsvrij. Het spiltoerental bedraagt 24.000 min-1. De spil kan ook worden toegepast voor tapbewerkingen; het toerental bedraagt dan maximaal 6.000 min-1. Koelmiddeltoevoer geschiedt door de spil. Het gereedschapmagazijn telt standaard 20 posities. Het verloop door gereedschapslijtage wordt bewaakt door een gereedschapmeetsysteem in de machine, zodat tijdig zustergereedschap wordt in gezet en voorkomen wordt dat grote aantallen producten in de scrapbak terechtkomen.

De onbewerkte producten die uit de 3,5 meter lange extruderprofielen worden gehaald, worden met de hand op één pallet van de wisseltafel geplaatst, tien stuks per keer, terwijl de bewerking van de voorgaande serie gaande is. De producten komen zonder enige braamvorming uit de machine en kunnen direct door naar de anodiseerafdeling waar ze van een kleur voorzien worden. Omdat het hele proces onder één dak plaatsvindt, kan Mifa de klant korte doorlooptijden garanderen.

De machine wordt nu nog 5 dagen per week 24 uur ingezet, dat kunnen er later 7 worden. Ook inzet van de machine voor andere producten behoort tot de mogelijkheden, laat Oostveen weten. “We hebben zelf de expertise in huis om robots voor manloze productie aan te bouwen en de software ervoor te ontwikkelen, zoals we bijvoorbeeld ook met de draaimachines van Hyundai Kia gedaan hebben.”

Zegers: “Dit project laat zien dat een Europese onderneming, mits het over de nodige expertise beschikt en de juiste productiemiddelen, uitstekend in staat is om massaproductie uit te voeren die normaal gesproken tot het domein van de lagelonenlanden behoort. En tegen een concurrerende prijs. Deze onderdelen worden straks in China geassembleerd, maar de – Europese – opdrachtgever gunde ons de order vanwege de prijs, de kwaliteit die we kunnen leveren en de bijkomende voordelen die de uitbesteding aan een bedrijf op hetzelfde continent biedt op het vlak van communicatie, technologische afstemming, transport e.d.”

 
www.mifa.nl

Cookies van Dymato

Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven gebruiken wij cookies. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Oke, akkoord.