Typhoon

Draaibank Hyundai-Kia geeft Typhoon snelheid en vrijheid

De eisen die Typhoon, leverancier van meng- en roertechniek, stelde aan zijn eerste CNC-gestuurde draaibank waren niet gering. “Eigenlijk zochten we een schaap met wel honderd poten”, lacht Roderik Hol, die samen met Peter Ordelmans de directie voert over het in Raamsdonksveer gevestigde bedrijf. Het duo vond het gewenste schaap in de vorm van een Hyundai-Kia SKT250MS draaibank, geleverd door Dymato uit Veenendaal.

Hol en Ordelmans hebben Typhoon in 2005 overgenomen en sindsdien is er veel veranderd. Voor die tijd maakte het uit 1946 daterende familiebedrijf louter gebruik van conventionele machines, met als gevolg dat CNC-bewerkingen moesten worden uitbesteed. Kwalitatief was er niets op de producten aan te merken, maar voor doorontwikkelen en investeren was nauwelijks ruimte. “Was Typhoon op die manier doorgegaan, dan zou de continuïteit een vraagteken zijn geweest”, durft Ordelmans wel te stellen. “Zeker onder de huidige marktomstandigheden.”

Nieuwe filosofie

Hij en zijn collega Hol introduceerden een nieuwe bedrijfsfilosofie: Typhoon is specialist in meng- en roertechniek, die de klant ontzorgt. “Je koopt bij ons niet enkel een product, legt Ordelmans uit. “Nee, wij verkopen een doorwrochte procesoplossing waarvan een kwalitatief hoogwaardig roerwerk onderdeel vormt en waarbij de klant ontzorgt wordt met montage,  servicecontracten en maatwerk.

Om die filosofie agressief in de markt naar voren te kunnen brengen zijn flexibiliteit en kwaliteit onontbeerlijk. Inkopen bij – en daarmee afhankelijk zijn van – derden past daar niet bij. Typhoon wilde zelf efficiënt kunnen produceren en daarbij de loonkostencomponent beperken om de concurrentiepositie hoog te houden. Dat uitgangspunt resulteerde onder andere in de investering in de nieuwe CNC-gestuurde draaimachine.

Grote diversiteit

“Onze eisen waren hoog”, aldus Roderik Hol. “We produceren namelijk kleine series met een grote diversiteit aan producten, van flenzen tot assen. Daarbij bewerken we diverse materialen, waaronder veel RVS, maar ook messing. We wilden daarom een zware stabiele machine met een grote doorlaat van wel 80 mm om ook onze kleinere roerassen te kunnen draaien. Flenzen met een doorsnee van ruim 400 mm moesten we ook kunnen bewerken op de nieuwe machine. Daarnaast wilden we ook aangedreven gereedschappen en een subspil. Kortom een robuuste machine die tegemoet komt aan de flexibiliteit en het gewenste kwaliteitsniveau.

De Hyundai-Kia SKT250MS voldeed aan al die eisen. Bovendien stond daar een organisatie achter die vertrouwen wekte. Hyundai-Kia is een grote producent, die in Duitsland beschikt over een eigen Europees centrum met spare parts en in Nederland samenwerkt met importeur Dymato. “Daar moet je als gebruiker van een machine op terug kunnen vallen”, vindt  Ordelmans. “ Dymato beschikt over een ruime kennis en ervaring en heeft inmiddels bewezen snel te kunnen handelen. Toen we hier vlak na de oplevering een crash hadden, heeft een monteur van Dymato gezorgd dat wij binnen drie dagen weer konden produceren. Ook vragen op het gebied van de Fanuc besturing worden adequaat geantwoord.   

Hol is heel tevreden over de draaibank, die is uitgerust met Fanuc besturing en motoren en een vermogen heeft van 22 kW op de hoofdspil, 11 kW op de subspil en 5,5 kW op het aangedreven gereedschap. Daarmee gaat het tappen en boren van grote gaten moeiteloos. Verder is de machine uitgerust met stevige klauwplaten en een volledige C-as op de hoofd- en subspil. Hol: “Die stabiele subspil is waanzinnig belangrijk. Je kunt exact overpakken en precies onder de goede hoeken gaten aanbrengen.”

Gereedschap

De ‘recht voor zijn raap’ producten, zoals messing demperdelen, haalden de medewerkers van Typhoon al heel snel van de CNC-draaibank af. Steeds meer komen nu ook de complexe producten er op. “De winst van deze machine zit voor ons in eerste instantie in de snelheid en de betrouwbaarheid. Maar het gaat veel verder. We hebben nu veel meer vrijheid in onze productontwikkeling. We hebben al een nieuwe klemnaaf ontwikkeld. Producten die we voorheen onmogelijk konden maken, zoals pully’s met 126 tandjes, maken we nu wel.”

Het enige probleem is eigenlijk het gereedschap. “We zoeken de grenzen op en stellen vast dat het gereedschap niet altijd mee komt met de machine”, aldus Hol. “We hebben al een u-boor aan gort gedraaid en diverse beitels kapot gedrukt. We proberen heel veel soorten gereedschappen, maar die vormen toch een beperkende factor.”

“Alles moet kloppen”, valt Ordelmans zijn collega bij. “De man, de machine en het gereedschap. Als één van die drie factoren faalt, is het niet goed.” 

Salesmanager Chris van der Velden van Dymato gaf Typhoon het advies voor de SKT 250 MS. Hij is natuurlijk blij dat de CNC-gestuurde draaibank zo goed bevalt. “Je wilt toch dat het een succes wordt”, zegt Van der Velden.

Hij constateert met plezier dat Typhoon de grenzen van de machine opzoekt. “Roderik Hol is ook niet bang om te kijken waar de grens ligt. Alles wat Typhoon wil, moet de machine aan kunnen.”

Cookies van Dymato

Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven gebruiken wij cookies. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Oke, akkoord.